Van Shanghai naar Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu Van Shanghai naar Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu

Van Shanghai naar Dubai

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

17 September 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Inmiddels lijkt het alweer heel lang geleden dat we in Shanghai waren, in werkelijkheid was het maar anderhalve week geleden. Onze laatste twee dagen in China hebben we in Shanghai doorgebracht. Deze stad heeft een rijke geschiedenis en is zeker de moeite waard. Zoals overal in China groeit ook Shanghai als een gek. Zo was er in 1987 nog praktisch geen skyline te bekennen maar staat het nu tegenover de Bund (de hoofdstraat/kade van Shanghai) vol met skyscrapers (het 2 en 3 na hoogste gebouw ter wereld staan hier naast elkaar) en heeft het een skyline om u tegen te zeggen. Dit is weer een heel ander landschap dan de rijstvelden en Karst gebergte waar we net vandaan kwamen en deze afwisseling is ook een van de dingen die China zo leuk maken. Vooral ’s nachts wanneer alle gebouwen verlicht zijn komt de stad en ook de skyline tot leven. En bijna symbolisch van de tegenstellingen die veelal te vinden zijn in China staat er tegenover de skyline (dus aan de Bund) een hele rij met frans aandoende gebouwen die in de jaren 30 door de ‘westerlingen’ zijn gebouwd. De handel vierde in die tijd hoogtij en de gebouwen zijn dan ook imposant. Maar het is heel apart om op de kade te lopen en aan je linker hand het gevoel te hebben dat je op de wall street van de jaren 30 loopt terwijl aan je rechter hand het financieel centrum van de 21e eeuw hebt staan (zie foto’s ‘ de Bund’ en ‘skyline’ Shanghai’ hieronder). Het was dus heel leuk om gewoon door de stad te wandelen en van alle lichtjes te genieten. Verder zijn we in Shanghai naar het propaganda museum geweest. In dit museum hebben ze propaganda posters uit de tijd van Mao Zedong hangen. Deze posters zijn na het overlijden van Mao (in 1976) bijna allemaal vernietigd en het is daarom heel bijzonder dat ze in dit kleine museum nog de tientallen overgebleven posters hebben weten te verzamelen. Het is wel moeilijk om het museum te vinden want het zit in de kelder van gebouw 4 van een reeks appartementencomplexen.
Hier volgt een klein stukje Mao Wikipedia (er is te veel te vertellen voor dit kleine verhaaltje dus als je meer wil weten google het even): Mao Zedong (Shaoshan, 26 december 1893 – Peking, 9 september 1976) was een Chinees politicus en partijleider. Mao vormde decennialang het gezicht van de Volksrepubliek China. Mao Zedong (of zoals in de toentertijd in Nederland en Vlaanderen gebruikelijke transliteratie: Mao Tse-tung of Mao Tse-toeng) was de leider van de Communistische Partij van China (CCP) vanaf 1935. Mao leidde het land op dictatoriale wijze, met geweld en terreur als middelen om zijn politieke doelen te bereiken. Door Mao geleide politieke campagnes, met de Culturele revolutie als dieptepunt, worden veelal gezien als mislukkingen; en zijn beleid wordt gezien als oorzaak van naar schatting 40 tot 70 miljoen doden. Enorme verhongeringen tijdens de Grote Chinese Hongersnood, massale zelfmoorden als gevolg van de Drie-anti en Vijf-anti Campagnes, en politieke vervolging tijdens zowel de Anti-Rechtse Campagne als de strijdbijeenkomsten zijn alle het gevolg van zijn beleid. Ook de historische cultuur en gemeenschap van China is door zijn beleid beschadigd, en vele relikwieën en religieuze plaatsen zijn door zijn beleid vernield, in een poging om 'het bewustzijn van de natie' te 'moderniseren'.
Kortom Mao voerde geen fijn beleid en heeft tijdens zijn regeer periode getracht om alle inwoners te ‘brainwashen’ met zijn ideeën. Omdat er in die tijd nog geen internet en social media bestonden deed hij dit door middel van propaganda posters die door het hele land te vinden waren, letterlijk op elke muur, straatlantaarn en ook in de huizen waren deze posters te vinden (zie foto’s hieronder). In de eerste jaren was de inhoud veelal gericht op het ‘verslaan’ van het westen en werden met name de USA en UK afgebeeld als de slechteriken en als zwakke verslaanbare naties. Maar langzaam aan kwam de focus meer en meer te liggen op het afbeelden van de ideeën van Mao, dat ze een natie waren die samen moesten zorgen dat er vooruitgang werd geboekt, in landbouw en genoeg eten en werk voor iedereen, maar vooral ook in de technologie. Vaak worden er treinen, vliegtuigen en ook raketten die naar de maan vertrekken afgebeeld en natuurlijk ook altijd Mao zelf als ‘rode zon’ en held van het volk. Daarnaast werd ook heel duidelijk gemaakt wie wel zijn vriendjes waren, zo zijn er meerdere posters die Mao naast Stalin en andere dictators afbeelden. Het maoïsme borduurde dan ook voort op het stalinisme en marxisme-leninisme. Het Maoïsme heeft nog steeds grote invloed op hedendaags China en het is bijzonder (op een treurige manier) om te beseffen dat de propaganda posters hier zo’n groot aandeel in hebben gehad.

Na drie weken was het helaas tijd om China te verlatan en vlogen we naar Dubai. Nu heb ik in mijn vorige verhaal gescrhreven dat China soms al heel heet was en voor Beijing, maar het verbleekt bij de hitte in Dubai. Toen we aankwamen was het 42 graden en het was alsof er iemand de hele tijd met een hete föhn stond te blazen. De stad is natuurlijk ook uit het niets midden in de woestijn gebouwd dus wat wil je dan. Maar gelukkig (en tegelijk ook ongelukkig) hebben ze overal airco. Je gaat van het vliegveld rechtstreeks via een airco gang de airco metro in en van de airco metro loopt er weer een airco gang ove de weg naar de taxi’s toe waarmee je ge-airconditioned bij je airco hotel aankomt. Het kan ook niet anders want na 5 minuten lopen van het hotel naar de supermarkt breekt het zweet je al uit. Dit is dus meteen ook het grootste nadeel aan Dubai, het is eigenlijk gewoon te heet in de zomer en je gaat niet even lekker wandelen waardoor het het bijna claustrofobisch aanvoelt om in daar te zijn (mijn tip voor Dubai is dan ook ga lekker tijdens de kerstvakantie wanneer het daarna een aangename 25 graden is). Maargoed dit wisten we van te voren en gelukkig zijn er genoeg hele leuke dingen te doen en hebben we ons prima vermaakt 6 dagen lang. We zijn 2 keer wezen shoppen in de Dubai shoppingmall. Deze mall heeft maar liefst 1200 winkels, het grootste aquarium ter wereld, watervallen, een ijsbaan en nog veel meer dus we hebben ons prima vermaakt, laten we zeggen dat mijn backpack een stuk zwaarder was op de terugreis. We hebben berekend dat we in 2 dagen tijd (zo’n 8 uur bij elkaar) maar een kwart van de winkels hebben gezien. Maar het winkelen was ook met een doel want we wilden drankjes gaan doen in de Burj al Arab (naar eigen zeggen het enige 7 sterren hotel ter wereld) waar je heel netjes gekleed moet gaan om binnen te mogen. Nu hadden we allebei wel wat nets mee genomen maar er moesten nog nette schoenen aan te pas komen en shoppen met een doel is altijd leuker. De mall ligt ook onder aan de Burj Khalifa het hoogste gebouw ter wereld met zijn 828 meter, dus hebben we hier meteen een bezoekje aan gebracht. En ook onder aan de Burj Khalifa ligt een vijfer met fonteinen en elke avond vanaf 18 uur is er elk half uur een fontein show met muziek en licht, erg entertaining om te zien. We hebben er 2 gekeken waarvan de eerste show op het nummer Triller van Michael Jackson was (ook de Burj Khalifa licht op, op het ritme van de muziek) en de tweede een rustiger nummer van Aziatische afkomst die we allebei niet kende, maar desalniettemin waren beide shows heel gaaf. Zeker een aanrader als je erheen gaat (en als echte Nederlander een hele mooie bijkomstigheid dat het gratis is).

De volgende dag hebben we ons beste pakje aan getrokken en zijn we ’s avonds drankjes gaan doen in de skybar van de Burj al Arab. De bar zweeft boven de grond en heeft een prachtig uitzicht over Dubai. Er is wel een minimum bedrag aan drankjes dat je moet besteden om naar de bar te mogen, maar het is een unieke ervaring en als je het ons vraagt het zeker waard. De drankjes zijn overigens de duurste die ik ooit heb gedronken, maar gelukkig ook errug lekker, ik heb er onder andere een gehad met kamelenmelk (camel colada) en eentje met whiskey, vruchtensap en echt bladgoud over de vruchtjes die erop zaten (lady gold). Na dit decadente avontuur was het alweer vrijdag en hebben we een desert safari gedaan. Je wordt met een grote 4x4 jeep opgehaald en gaat vervolgens naar het woestijn reservaat om rond te crossen. Het is overigens heel toeristisch omdat het DE activiteit is in Dubai, maar ik vond het daarom niet minder leuk om een beetje rond te crossen en bult op bult af te gaan. Na een uur door de woestijn te hebben gecrost zijn we gestopt om naar de zonsondergang te kijke en hierna gingen we naar het kamp in de woestijn. Hierbij moet je je een soort arabisch aandoende openlucht restaurant voorstellen met allemaal tafeltjes met op de grond kussentjes waar je op kon zitten. Verder kon je in en om het kamp van alles doen zoals kameel rijden, henna laten zetten en shisha (waterpijp) roken. Daarnaast kregen we een ‘arabisch’ buffet dinner en een optreden van een buikdanseres. Het was echt een supergave tour die ik zeker aan kan raden! ondanks dat het dus wel een beetje te toeristisch is en omdat alles buiten is, is het behoorlijk warm, maar ik vond het zeker wel te doen (in de wintermaanden koelt het overigens in de woestijn ’s avonds wel behoorlijk af en kan het koud zijn). Afgelopen zondag was alweer onze laatste dag en zijn we naar Wild Wadi waterpark geweest. Met de verkoeling van het water was het echt heerlijk en hebben we ons de hele dag flink vermaakt. We hebben ook nog fanatiek gebodyboard waarvan we nu nog heerlijk spierpijn hebben, een leuk aandenken! Maandag zat het er helaas echt op en zijn we inmiddels weer veilig in Nederland aangekomen. Ook Dubai was een unieke ervaring. De stad is eigenlijk gebouwd voor de business en het toerisme en in de stad is maar 10% Dubaiaan en de rest van de mensen komen uit andere landen op zoek naar werk en een beter leven in Dubai. Dus aan de ene kant merk je nog wel streng de moslim/arabische cultuur met volledig gesluierde vrouwen, aparte wagons voor vrouwen in de metro en mocht Kees ook onder geen beding in de buurt van de kleedkamers van de vrouwen komen in de winkels, maar aan de andere kant ook heel erg het kapitalisme en de drang om alles te doen om geld te verdienen en te laten zien hoe veel geld ze hebben in Dubai (de Burj Khalifa en Burj al Arab zijn hier een goed voorbeeld van). Voeg hier aan toe een mix van een heleboel andere culturen en je hebt een bijzondere stad en een bijzonder land midden in de woestijn.

Conclusie, we kunnen terug kijken op een mooie en bijzondere vakantie!

Liefs Anneke en Kees

• 17 September 2014 - 13:47

Gerry:

Wat een belevenis he... bedankt voor je mooie verhalen en fijn dat je weer veilig terug bent..

gr Gerry