Love Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu Love Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu

Love Japan

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

14 April 2013 | Japan, Tokio


Konbanwa lieve mensen,

Ik ben inmiddels alweer meer dan een week in Japan, dus tijd voor een nieuwe update. Vorige week woensdag ben ik van kathmandu naar Delhi gevlogen en heb ik afscheid genomen van Roos. Dit was wel even moeilijk maar gelukkig zien we mekaar over acht weken alweer dus dat valt reuze mee. Na twee dagen en een minder fijn incident in de winkelstraten van Delhi mocht ik de volgende avond om 00.50 uur verder vliegen naar Tokio met een tussenstop in Hong Kong. De reis verliep voorspoedig en de volgende avond kwam ik om 20.00 uur lokale tijd aan bij Narita airport. Omdat het te laat was om die dag nog naar de dorm te gaan heb ik een nachtje in een hotel bij het vliegveld doorgebracht en ben de volgende dag met de trein naar Tokyo gegaan, wat nog zo'n anderhalf uur verder is. Het was nog best moeilijk om mijn weg te vinden want de mensen spreken hier maar heel weinig engels en ook de borden zijn vaak niet in het Engels, maar gelukkig zijn de Japanners heel aardig en behulpzaam dus met handen en voetenwerk kom je een heel eind. Helaas regende het die dag pijpenstelen en ik moest nog eerst naar Sakura House office om me aan te melden en vervolgens naar mijn dorm wat best een stuk lopen is met je backpack en al dus toen ik tegen de avond aankwam bij mijn kamer was ik best gaar.

Gelukkig wachte er een heerlijke warme douche en een warm bed op me. Mijn tijdelijke thuis is een 'shared house' (hetzelfde concept als een studentenhuis) dus de woonkeuken en badkamer delen we met ongeveer 15 mensen en dan deel ik mijn slaapkamer met drie andere meiden (meiden en jongens worden hier sowieso niet gemixt in de shared houses). Het is een internationaal huis, geen Japanners, maar wel veel andere nationaliteiten. Ik deel mijn kamer met een chinese, taiwanese en koreaanse en dan zijn er verder in het huis nog o.a. italiaans, amerikaans, duits en engels. De aziatische meiden spreken helaas praktisch geen Engels dus dat maakt communiceren wel moeilijk, maar gelukkig genoeg die wel goed engels kunnen.

Na de tweede dag te zijn gesetteld in mijn thuis ben ik op pad gegaan om Tokyo een beetje te verkennen. Ik ben naar Sinjuku gegaan, een grote winkel en business wijk en de drukste wijk in Japan. Dit was dus een mooie vuurdoop en ondanks dat er een grote taalbarriere is heb ik me prima vermaakt. De straten hier zijn echt levende catwalks dus genoeg te zien en de mensen zijn allemaal superaardig en superbeschaafd dus dat was een hele fijne afwisseling met India. Ik voelde me meteen thuis. Maar het was ook allemaal wel even wennen na in Afrika en India: het is hier superwesters en nog schoner dan Nederland, de cultuur is helemaal anders, er is niemand meer die naar je staart, er zijn niet meer constant mensen die wat van je willen of je proberen op te lichten en alle gemakken zijn weer voor handen. Een klein voorbeeld is dat ik tot nog toe veel liever wachte tot ik 'thuis' was voordat ik naar de wc ging, maar hier zou ik nog bijna liever het huis uit gaan voor de wc want alle publieke wc's zijn superschoon en het is geen uitzondering dat de wc-bril verwarmt is en je allemaal leuke knopjes hebt met muziekjes enzo. Verder is het ook fijn om weer een soort thuis te hebben en weer lekker de dagelijkse dingen te kunnen doen zoals boodschappen en koken. Alhoewel dagelijks hier niet helemaal de goede term is want alleen boodschappen doen is al een exotische gebeurtenis als je geen idee hebt wat je aan het kopen bent haha.

Afgelopen woensdag begon dan mijn cursus Japans. Het was wel even raar om weer naar 'school' te gaan maar na vier maanden alleen maar reizen is ook fijn om weer wat om handen te hebben dus ik had er zin in! De eerste dag was wel even ontnuchterend want ondanks dat het een absolute beginners klas is gingen we in rap tempo van start en iedereen behalve ik had toch wel enige kennis van de Japanse taal. Dus na de eerste dag had ik enige achterstand maar ik heb de afgelopen dagen hard mijn best gedaan om dit goed te maken en inmiddels lukt het al aardig. Alleen het leren van het schrift (Japan heeft er drie: Hiragana, Katakana en Kanji, deze laatste is wat ze ook in o.a. china gebruiken), we zijn nu begonnen met het leren van het hiragana, moet ik nog even hard mijn best op doen maar ook dat haal ik hopelijk snel in. Maar ondanks dat het pittig is vind ik het vooral heel leuk en aangezien ik maar twintig uur per week les heb hou ik genoeg tijd over voor leuke dingen.

Naast het verkennen van de winkelstraten van Tokyo 0:) ben ik afgelopen vrijdag met twee huisgenootjes naar de british pub gegaan. Afgezien van het decor en de pints of beer is er gelukkig niet veel Brits aan en zit het er vol met Japanners en andere toeristen. Aangezien iedereen je al snel aanspreekt is contact leggen hier heel makkelijk en we hebben dan ook een gezellige avond gehad tot in de late uurtjes. Zaterdag avond ben ik uit eten geweest met twee andere huisgenootjes en heb ik mijn eerste echte Japanse maaltijd gehad en het was heerlijk. Vandaag ben ik samen met nog een ander duits huisgenootje naar Harajuku geweest. Dit is een hele hippe winkelwijk hier in Tokyo en grenst aan een groot park met een aantal tempels. Het park en de tempels waren heel mooi en we hadden geluk want omdat het zondag is waren er een aantal traditionele bruiloften aan de gang. Verder kun je in de winkelstraten van Harajuku allemaal mooi uitgedoste mensen en winkels vinden; van de bekende 'cosplay' (outfits weg gelopen uit Japanse tekenfilms) tot Barbie's (van Ken) eigen kledingwinkel. Ik heb mijn ogen in ieder geval uitgekeken en een heerlijke dag gehad.

Mijn spontane plan om Japan aan mijn reis toe te voegen kwam van een fascinatie die ik altijd op de achtergrond heb gehad voor het land en de cultuur. Maar of je het ook echt leuk gaat vinden weet je natuurlijk niet totdat je er bent geweest. Maar na twee dagen Japan voelde ik me al thuis en nu een week verder heb ik het idee dat ik tijd tijd te kort kom en heb ik er nog even serieus over nagedacht om mijn reis te verlengen. Ik ben in ieder geval blij dat het meer dan de juiste beslissing was om Japan aan mijn reis toe te voegen en ik heb besloten om voor nu in ieder geval gewoon naar huis te komen op 31 mei :p.

  • 14 April 2013 - 16:07

    Linda:

    He Anneke! Wat een gaaf verhaal weer! Ook dat verhaal van die wc's, echt grappig!
    Fijn dat je je zo thuis voelt daar, lijkt mij best moeilijk maar voor jou zo te horen geen probleem.
    Toch ook wel erg fijn dat je wel gewoon 31 mei naar huis komt hoor! Je hebt al veel te veel gemist hier (en wij jou!), onder andere mij supergave vrijgezellen dag gisteren. Het was een complete verrassing, maar heb echt genoten!
    Nou hele fijne weken nog en succes met je taalcursus!
    Liefs Lin

  • 14 April 2013 - 16:11

    Monique:

    Heey Anneke!
    Super om te horen dat het allemaal naar je zin is! Japan klinkt mij toch ook wel een stukje aantrekkelijker in de oren dan India! O:-)
    Ik wens je nog heeeeel veel plezier en succes met je studie!
    Tot gauw, acht weekjes is zo voorbij!
    Liefs xx Mo

  • 14 April 2013 - 17:41

    Els :

    Hoi Anneke, Ik ben zeer verbaasd maar ook trots op je,dat je dit allemaal in eentje duft te plannen...Met een woord geweldig en dan een aantal weken een taalcursus volgen, nou ik vind het geweldig, petje af.....En dan lees je ook nog van die w.c. bril die verwarmd is en dat het ook nog zo schoon is, nou dat maak je ook niet overal mee, dat soort allerdaagse dingen vallen dan wel op, ik bedoel maar....Je heb het daar naar je zin, en dat geeft dan ook weer een fijn gevoel , helemaal top...Ik zou zeggen blijf genieten van alles, en pas goed op je zelf...Hele fijne weken nog, en succes daar....Groetjes Tante Els....


  • 14 April 2013 - 19:54

    Gerry:

    hoi An

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt...Japan lijkt me ook waanzinnig...en wat leuk dat je een curcus japans doet...zal wel erg moeilijk zijn....ik hoop dat je noh een waanzinnige tijd hebt daar..
    Pas goed op jezelf..

    Lieve groetjes van Gerry

  • 14 April 2013 - 20:51

    Maaike:

    Heel veel plezier!!!
    Noedelsoep en okonomiyaki zijn echte aanraders!

    Groetjes Maaike

  • 15 April 2013 - 10:46

    Fleru:

    Hé stoere chick!
    Ik geniet van je verhaaltjes!
    Liefs Fleur

  • 17 April 2013 - 21:51

    Sanja:

    Suuupergaaf!! Daar wil ik ook heen!
    Maar nu is het ook wel weer tijd dat we weer met z'n vieren drankjes doen... ;).
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 768
Totaal aantal bezoekers 27418

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 15 September 2014

China en Dubai

11 September 2013 - 06 November 2013

Zuid-Oost Azie

09 December 2012 - 31 Mei 2013

Backpacken door Afrika, India en Japan!

Landen bezocht: