Kyoto, Osaka, Hiroshima en Takayama - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu Kyoto, Osaka, Hiroshima en Takayama - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu

Kyoto, Osaka, Hiroshima en Takayama

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

27 Mei 2013 | Japan, Tokio

Bijna drie weken geleden heb ik Tokyo verlaten om Japan wat verder te verkennen. Ik ben begonnen in Kyoto de voormalige hoofdstad van Japan. Kyoto is een grote moderne stad maar met nog veel van van het oude traditionele Japan. Hier vind je oude tempels in elke straat en ook geisha's kun je hier spotten. Ik ben hier iets meer dan een week geweest en echt een te gekke tijd gehad. Heel veel tempels gezien, op onze fietsen de stad verkent, Geisha's gezien, naar de foodmarket geweest, het nachtleven verkent en echt heel veel te gekke mensen ontmoet. Verder ook twee daguitstapjes gemaakt, een naar Nara een klein stadje een uur van Kyoto. Hier vind je een heel aantal tempels en een daarvan huist de grootste buddha van Japan en eromheen is een groot park dat stikt van de 'tamme' herten. Het tweede daguitstapje was iets verder weg naar Iga Ueno. Deze stad heeft een beroemde ninja historie en je kunt hier het ninja museum bezoeken en er is een heel mooi kasteel.

Na een goede week was het helaas al weer tijd om verder te gaan. Ik had makkelijk nog een week kunnen blijven en bovendien betekend het weer afscheid nemen. Dat is ondertussen wel een van de moeilijkste dingen van het reizen voor mij. Je ontmoet zo veel mensen tijdens het reizen maar uiteindelijk moet je altijd en vaak veel te snel weer afscheid nemen. Maar goed het hoort er nu eenmaal bij en dus ging ik op weg naar Osaka. Dit is maar een half uur met de trein van Kyoto dus lekker makkelijk. Osaka is net als Tokyo een hele moderne stad en staat bekend om zijn goede nachtleven. Vooral de wijk Dotombori staat hier om bekend en ik moet zeggen dat ik nog niet zo veel neon, restaurants en algehele entertainment op een plek heb gevonden. Mijn initiele plan was om hier twee nachten door te brengen. De eerste nacht voldeed Osaka al meteen zijn reputatie. Met een hele groep zijn we eerst naar een Izakaya geweest met unlimited drinks dus dat had als snel effect en daarna zijn we naar de karaoke gegaan tot in de vroege uurtjes. Op de tweede dag ben ik eerst samen met wat anderen naar Osaka kasteel geweest. De meeste kastelen hier zijn door de eeuwen heen afgebrand of zo erg beschadigd dat ze overnieuw moesten worden gebouwd en zo doende zijn ze eigenlijk niet meer echt oud. Maar de kastelen zijn nog steeds heel mooi om te zien en natuurlijk heel anders van de europese kastelen. Wat ik alleen wel heel jammer vind is dat ze binnenkant van het kasteel vaak niet in oude staat herstellen en er dus niet zo veel te zien valt. Alleen bij Osaka castle kun je wel helemaal naar boven toe waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Na het kasteel ben ik naar het aquarium gegaan. 'S avonds zijn we met een hele groep maar het Dotombori district gegaan. Die vrijdag zou ik eigenlijk richting Hiroshima gaan maar ik had het zo naar mijn zin in het hostel en die avond was er een feestje in het hostel dus besloot ik nog een nachtje langer te blijven.
Voor de derde nacht op een rij was het een hele gezellig avond/nacht en kan ik wel zeggen dat we volop gebruik hebben gemaakt van het nachtleven van Osaka.

Die zaterdag had ik dus best wel wat moeite met opstaan maar ik had niet zo veel keuze want ik moest op tijd mijn tas inpakken, uitchecken en de trein naar Hiroshima nemen. Aangekomen bij het hostel in Hiroshima bleek dat Japan toch best klein is qua backpacken want hier kwam ik een jongen tegen die ik eerst al in Kyoto had ontmoet toen in Osaka en nu dus hier en ook nog twee jongens uit Kyoto. Verder was er nog een jongen uit Canada en hadden we al snel een leuk groepje bij elkaar en belsoten we omdat het zaterdagavond was het nachleven van Hiroshima te verkennen. Dit was zeer geslaagd maar inmiddels begonnen de vier nachten op een rij me wel een beetje op te breken 0:). Maar omdat ik maar twee volle dagen had in Hiroshima kan er natuurlijk geen dag worden verspilt. Samen met de twee jongens die ik al eerder in Kyoto had ontmoet zijn we naar het peace park en museum geweest. Dit is de plek waar Amerika op 6 augustus 1945 een atoombom heeft laten ontploffen. Er staat nog steeds het restand van een 'dome' wat nu een national monument is en eromheen ligt het park met het museum. Het restant van de 'dome' was al superindrukwekkend, maar vooral het peace museum heeft een diepe indruk op mij achtergelaten. De manier waarop het museum en de uitleg, foto's en verhalen enzo zijn opgezet legt alles zeer duidelijk uit en vooral de persoonlijke verhalen en overblijvselen op de tweede verdieping liegen er niet om. Ik werd er bijna letterlijk misselijk van en het is behoorlijk deprimerend. In mijn ogen is het dan ook echt nooit te rechtvaardigen dat de V.S. een stad vol met burgers bombadeerd en bovendien niet alleen Hiroshima maar ook Nagasaki. Goed ik ga er verder niet te veel op in want het is een nogal veel omvattend onderwerp en ik zou zeggen als je in Japan bent is het museum zeker de moeite waard. Het bezoek aan Hiroshima is voor mij wel een van de meest indrukkwekkende dingen die ik heb gedaan. Omdat we alle drie wel wat down waren na het bezoek besloten we de zinnen te verzetten en zijn we het centrum van Hirsojima ingegaan en hebben hier wat gedronken rondgelopen en gewinkeld. De volgende dag was iedereen inmiddels alweer uitgecheckt en verder gegaan dus besloot ik die dag een bezoek te brengen aan Miyajima eiland. Het eiland heeft een zeer exotisch tintje en het was die dag zo'n 30 graden dus volop genieten. Op het eiland kun je prima hiken en je vind er heel wat leuke restaurantjes en winkeltjes maar het belangrijkste is toch wel Itsukushima-jinja tempel en zijn floating Torii (drijvende poort). Ik had het geluk dat er die middag bij de tempel een bruiloft aan de gang was samen met een traditioneel Japanse dans-vecht voorstelling dus een mooie gratis show en heel leuk om mee te maken. Tegen de avond ging ik met de veerpond weer terug naar Hiroshima voor mijn laatste nachtje hier.

De volgende ochtend ben ik helemaal van het westen van Japan naar het midden-noorden gegaan, de Japanse Alpen. Na voornamelijk steden te hebben gezien vond ik dat het tijd was voor wat natuur. Ik verbeef in een hostel in Takayama, een kleine relatief rustige stad omringd door bergen. Vanuit hier kun je makkelijk naar alle lokale trekpleisters. Op mijn tweede dag ben ik 's ochtends met een tour meegegaan naar Shirakawa-go. Dit is een oud klein dorpje met unieke Japanse boerderijen en een world heritage site. Het ligt in een vallei midden tussen de nog besneeuwde bergen dus een prachtige plek om te bezoeken. 'S middags was ik terug in Takayama en omdat het nogal rustig was in het hostel besloot ik die middag een fiets te huren en Takayama te verkennen. Het centrum van Takayama is in oud traditioneel Japanse stijl en heel veel leuke unieke winkeltjes en dus heel leuk om rond te kijken en te fietsen. Maar ook de rest van Takayam en eromheen zijn een heerlijke plek om te fietsen dus zat ik al snel zo'n 5 uur op de fiets en dat heb ik geweten...na bijna zes maanden nauwelijks te hebben gefietst ben ik het blijkbaar niet meer helemaal gewend haha. Maar de volgende dag stond er een bergwandeling op het programma. Ik ben 's ochtends vroeg met de bus naar Kamikochi gegaan, een prachtig natuurpark. Hier heb ik de hele dag doorgebracht en gewandeld en heerlijk mijn hoofd leeg kunnen maken voordat ik de volgende dag alweer naar het drukke Tokyo zou vertrekken. Aan het einde van de dag had ik er helaas wel ook een mooi rood kleurtje en een aantal blaren bij maar dat was het meer dan waard gelukkig.

Afgelopen vrijdag ben ik dus van Takayama weer terug gegaan naar Tokyo om hier mijn laatste dagen in Japan door te brengen. Ik ben weer terug gegaan naar hetzelfde 'shared house' en het voelde eigenlijk wel een beetje als thuis komen van vakantie. Het was heel leuk om iedereen hier in huis weer te zien. Bovendien bleek dat wat mensen die ik eerder in Kyoto en Hiroshima had ontmoet ook in Tokyo waren dus besloten we die avond met zijn allen uit te gaan. Een goed begin van mijn laatste weekend hier. Natuurlijk moest ik ook zaterdagavond nog even voor de allerlaatste keer gebruik maken van het nachtleven van Tokyo en ben ik samen met mijn huisgenootjes nog een laatste keer uit gegaan. Zondag was noodzakelijkerwijs een rustdag en omdat het heerlijk weer was hebben we die doorgebracht in het park. Vandaag heb ik besteed aan 'last minute (souvenier) shopping' en realiseer ik me steeds meer dat mijn tijd er echt bijna op zit. Gelukkig heb ik nog wat leuke dingen in het vooruitzicht. Morgen ga ik samen met Harriet naar Ginza (een wijk hier in Tokyo) en naar het theater en morgenavond heb ik een afscheidstentje van mijn huisgenootjes. Woensdagochtend heel vroeg ga ik dan nog samen met twee huisgenootjes naar de beroemde Tokyo vismarkt. Woensdag tegen de avond moet ik dan helaas hier het huis verlaten want mijn laatste avondje breng ik door in een hotel dicht bij het vliegveld. Het vliegveld ligt namelijk een stuk buiten Tokyo en mijn vliegtuig vertrekt donderdagochtend. Donderdagvond land ik dan in Mumbai (India) waar Roos mij op komt halen bij de aankomsthal. We zitten niet in hetzelfde vliegtuig terug naar huis maar omdat we bijna op hetzelde tijdstip vertrekken kunnen we samen weer inchecken in Mumbai airport en hebben we iets van vier uur wachttijd die we gezellig samen kunnen doorbrengen dus daar heb ik erg veel zin in. Uiteindelijk verlaat ik dan 's nachts Mumbai en land ik als alles goed gaat vrijdag weer op Nederlandse bodem!

Het is best een raar idee om na zes maanden straks weer thuis te zijn. Ik heb het ook nog steeds erg naar mijn zin hier in Japan en kijk er tegen op om afscheid te moeten nemen van iedereen hier. Maar natuurlijk kijk ik er tegelijkertijd ontzettend naar uit om iedereen in Nederland weer te zien! Ik heb iedereen heel erg gemist en ik kijk uit naar vrijdag en om eindelijk weer in mijn eigen bedje te slapen! Maar voor nu ga ik nog heel even genieten van mijn laatste daagjes hier!

Tot snel!!!

  • 27 Mei 2013 - 20:11

    Rianne:

    Hi nichtje!

    En alweer je laatste verslag!
    Jammer zeg :-( Niet alleen voor jou afkicken, maar ook voor ons ;-)
    Veel plezier de laatste dagen in Japan en bij je Goodbye-party en een heeeele goede en veilige reis terug naar NL ennn tot snel!!!

    Xx

  • 28 Mei 2013 - 20:59

    Fleur:

    Tot vrijdag lieve schat! De DVD Rapunzel en de Princes and the frog liggen op je te wachten!

  • 29 Mei 2013 - 07:37

    Roos:

    Hey An!
    Ik vertrek vanavond richting Mumbai! Best spannend dat het er nu echt op zit he!? Ik zorg ervoor dat ik bij de aankomst hal ben. Heb zin om je weer te zien! Een goeie vlucht gewenst en tot morgennacht! xxx

  • 29 Mei 2013 - 19:04

    Els:

    Hoi Anneke, Het zit er bijna op, binnenkort weer in ons kikkerlandje, maar dat geeft ook weer een fijn gevoel. Zou zeggen wel thuis. Wens je een goeie vlucht, doe Roos de groeten van mij , en ik hoor anders nog wel van je....Groetjes Tante Els......

  • 29 Mei 2013 - 19:08

    Els:

    En nog bedankt voor die geweldige verhalen en fotos ...groetjes....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1870
Totaal aantal bezoekers 27421

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 15 September 2014

China en Dubai

11 September 2013 - 06 November 2013

Zuid-Oost Azie

09 December 2012 - 31 Mei 2013

Backpacken door Afrika, India en Japan!

Landen bezocht: