Aankomst in Kaastad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu Aankomst in Kaastad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu

Aankomst in Kaastad!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

16 December 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo eindelijk tijd voor mijn eerste update!!! Op dit moment zit ik in een internetcafe in het plaatsje Wilderness aan de zuidkust van Zuid Afrika. Vorige week maandag ben ik aangekomen in Kaapstad. Het afscheid nemen in Nederland viel me veel zwaarder dan ik had verwacht. In de week voor mijn vertrek besefte ik eigenlijk pas dat ik echt op reis ging en dat 6 maanden toch wel een heel erg lange tijd is. Op het vliegveld stond me nog een verassing te wachten want mijn Oom, tantes en nicht waren naar Schiphol gekomen om afscheid te nemen. Echt super leuk en lief!!! Het was moeilijk maar ik ben uiteindelijk wel door de douane gegaan en toen begon het avontuur eigenlijk pas echt. De vlucht ging prima, kleine vertraging op weg naar Dubai maar verder is alles prima verlopen. De aankomst in Kaapstad was heel mooi en vooral heel warm. Dat was wel heel lekker na het koude Nederland ^^. Ik was al snel door de paspoort controle en gelukkig stond Roos me op te wachten in de aankomsthal. Het was echt super fijn om haar weer te zien maar ook wel een beetje onwerkelijk haha. Toen zijn we met de bus richting het centrum van Kaapstad vertrokken. Een indrukwekkend rit omdat het allemaal zo anders is, het ruikt anders, andere mensen, ander klimaat en een totaal ander landschap, zeker met alle Bergen die om Kaapstad heen liggen. Ik had het alleen best moeilijk want ik miste in 1 keer iedereen thuis en het was allemaal zo onwerkelijk. Maar eenmaal aangekomen bij het hostel, en een lekker kopje thee en een paar rusks op het balkon en een beetje TLC van Roos voelde ik me een heel stuk vrolijker en was ik klaar om Kaapstad even in te gaan. We hebben daar een beetje rond gekeken en vooral souveniers bekeken op de green market. Dat was allemaal heel leuk. Het waaide alleen wel heel hard, ik was met mn backpack opweg naar het hostel al bijna omvergewaaid haha. Maar door de wind was het ondanks de 25 graden niet eens zo heel warm, maar wel lekker. Die nacht heb ik eigenlijk heel goed geslapen en ook lekker uitgeslapen. Wat ook wel nodig was aangezien ik al iets van 1,5 dag wakker was.

De volgende dag zijn we weer naar het centrum van Kaapstad vertrokken waar we even wat dingen wilden uitzoeken, o.a. om een auto te reserveren voor vrijdag, om twee weken mee door Zuid Afrika te reizen. Daarna zijn we naar Long street geweest, de uitgaanstraat van Kaapstad, wat heel leuk en vooral kleurrijk is. Daarna weer naar de Green Market geweest om souveniers te scoren. Ik moest eerst even wennen aan de manier van verkoop en vooral het afdingen wat daar heel gebruikelijk is. Maar dat wende al snel en het is ook wel heel leuk om te kijken hoe goedkoop je iets kan krijgen. Daarna hebben we heerlijke Bobotie geten bij Mama Africa. Op woensdag zijn we vroeg opgestaan om ubertoeristisch met de rode bus door Kaapstad te rijden. Het is hop-on-hop-off principe dus we konden zelf bepalen waar we zo’n beetje heen gingen. We hebben het centrum dan ook vanuit de bus bekeken (we hadden te voet al veel gezien) en zijn uiteindelijk bij de tafelberg eruit gestapt. We wilden deze heel graag beklimmen en zijn richting het pad omhoog gelopen. Daar begon al meteen de pittige klim. Helaas hield ik het na 20 min. niet meer uit. Ik was helemaal duizelig. Het was dan ook wel minstens 35 graden en een brandende zon want het was ook midden op de dag dus niet zo slim van ons. Iig moest ik een heel moeilijk besluit nemen want ik wilde perse die berg op, maar dat is een bijna constant klim van minstens 2 uur. Dus toen heb ik besloten om weer naar beneden te gaan en met de kabellift omhoog te gaan. Bovenop de berg was er een adembenemend mooi uitzicht over heel kaapstad. Aangezien ik toch nog wel even moest wachten op Roos en het bij de kabellift veel te blauw zag van de toeristen heb ik besloten om Roos tegemoet te lopen. Dus heb ik het juiste pad gezocht en ben naar beneden gaan klimmen. Na 45 min ofzo kwam ik Roos tegen en konden we samen alsnog een stuk de berg beklimmen dus dat was heel fijn. Daarna zijn we weer verder gegaan met de bus en zijn uitgestapt in Camps bay. Dit leek wel een beetje het Miami van Kaapstad. Allemaal strand en party tenten, mooie huizen en een heel mooi strand met uitzicht op de tafelberg. Dat was best raar want zo sta je bovenop een berg en 5 min later sta je op het strand. Kaapstad heeft sowieso heel veel verschillende kanten en ik vind het echt een superleuke stad. Je hebt Bergen, strand, een leuk centrum en ik voelde me er eigenlijk wel heel erg thuis. Er is natuurlijk ook wel een keerzijde aan de stad en de geschiedenis met de hele slavernij is indrukwekkend. Maar mede door tijdgebrek hebben we hier heel weinig van mee gekregen. Maargoed ik zou het absoluut geen straf vinden om nog een keer terug te gaan naar Kaapstad mocht ik de kans krijgen.

De laatste dag in Kaapstad hebben we met de Bazbus de Cape Peninsula tour gedaan. Dit was echt supermooi en superleuk. Deze tour neemt je van Kaapstad helemaal mee naar het meest zuidewestelijk punt van Afrika (Kaap de goede hoop). We hebben pelsrobben bekeken in Houtbay, Pinguins in Simons Town en zijn toen in het natuurreservaat een stuk gaan mountainbiken. Als Nederlander sta je er niet bij stil maar er zijn dus mensen die niet kunnen fietsen, dit is een heel amuserend gezicht haha. Dus als echte Nederlanders hebben Roos en ik samen met een ander Nederlands meisje maar het voortouw genomen en al snel hadden we iedereen achter ons gelaten. Daarna reed de bus verder naar de laatste stop, Cape point. Hier zijn we naar Kaap de Goede hoop gelopen. Dit was een ontzettend mooie walk en onderwerg veel mooie planten en dieren gezien. Het waaide alleen ontzettend hard, even uitwaaien aan het strand van Nederland is er niets bij. Het waaide zo hard dat het zeewater helemaal de berg op werd geblazen. En bovenop Kaap de goede hoop moest je echt wel heel goed opletten om niet omver te worden geblazen. Onze tourgids was trouwens wel echt heel leuk, een oudere zuid afrikaanse man genaamd Roger, en we hebben heel veel van hem geleerd over Kaapstad en omgeving. De tour was ook wel een perfecte aflsuiting van ons Kaapstad verhaal en ik was ook wel echt klaar om de grote stad achter ons te laten en het reizen eigenlijk echt te beginnen.

De volgende ochtend (afgelopen vrijdag) zijn we dan ook onze huurauto op gaan halen. Dit had nog even wat voeten in de aarde want de organisatie waar we dit hadden geboekt had een fout gemaakt waardoor we bij het auto ophaalpunt de auto nog niet direct konden meekrijgen. Uiteindelijk was het wel allemaal geregeld en kregen we als excuus een fles wijn, wat dan wel weer heel ironisch was want ja drinking en driving is natuurlijk niet de bedoeling. Dus daar moesten we wel hard om lachen. Anderhalf uur later dan gepland hadden we dan echt ons autootje gekregen, een Toyota Tata, jaja! en zijn we onze ‘road trip’ door Zuid Afrika begonnen ^^. Maar daarover binnenkort meer!

  • 16 December 2012 - 17:23

    Monique:

    Hoi Anneke!

    Wat een ontzettend stoere bikkel ben je zeg! Ik vind het zo gaaf allemaal! De verhalen tot nu toe bevestigen alleen maar dat je een ontzettend gave en mooie tijd tegemoet gaat.
    Geniet ook een beetje voor ons als je aan t avonturieren bent!
    Heel erg leuk om via je verhalen op de hoogte te blijven.
    Heel veel liefs en ontzettend veel plezier nog gewenst voor jou en Roos!

    Xx

  • 16 December 2012 - 17:38

    Marloes:

    Ha Wereldreiziger,

    Wat een mooi verhaal zeg! Ik waande me even helemaal in tropische oorden toen ik het verhaal las, heel leuk! En wat zijn jullie fanatiek en actief aan het ontdekken :-)!
    Heel veel plezier met de roadtrip! (Is de wijn al op ;-)?
    Liefs Marloes

  • 16 December 2012 - 18:21

    Rianne:

    Haa nichtje!
    Klinkt als 'nog lang niet naar huis willen' (gelukkig ga je dat ook nog lang niet).
    Afrika heeft vast nog veel meer voor jullie in petto :-)
    Ik krijg tijdens het lezen overigens veel reiskriebels. Binnenkort maar eens kijken waar ik komend jaar naartoe zal gaan :-)
    Veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Liefs Rianne
    Ps afdingen is een echte sport, wen er maar vast aan..

  • 16 December 2012 - 19:07

    Linda:

    Hee Anneke!

    Wat een ontdekkingen allemaal zeg. Wat apart en gaaf dat je bergen en strand zo dicht bij elkaar hebt. En het klinkt allemaal zoo anders, maar zoo heerlijk!!
    Ga vooral door met waar je al volop mee begonnen bent ;) En please keep us updated... dat heb ik wel een beetje nodig in dit grijze Nederland :)

    Ps: heb je al een kerstboom gespot bij 25 graden celsius?
    Xx Lin

  • 16 December 2012 - 19:22

    Lidy:

    Hoi nichtje, wat een verslag ik zie al uit naar de volgende. Geniet er van. Wat is de kleur van de auto? Groetjes van ons.

  • 16 December 2012 - 23:03

    Els Koller:

    Hoi Anneke, Afrika een groot land,een ander cultuur, en ander temperatuur, de tropen ..... Hier ga je veel van leren, niks mis mee, dat kun je in je bagage stoppen voor later... je zult er een ander mens van worden, denk ik.. Als ik je verhaal lees , dan is het net of je een boek lees , niet wetend wat ernog allemaal op je afkomt, maar het blijft spannend.... wij zullen het beleven in het verhaal wat je ons schrijft...Leuk...,verheug me nu al wat er komen gaat.. Blijf genieten, wat je ziet en wat je hoort en wat je ruikt, het blijft spannend. Dus schrijf ze , ik zal je in ieder geval volgen.....en pssssssssst leuke fotos trouwens, Pas goed op je zelf...........Groetjes tante Els..........

  • 18 December 2012 - 16:57

    Loes:

    Hey lieve An,

    Wat fijn dat alles zo goed is gegaan! wij missen jou ook hoor!
    Maar jij moet nu maar 1 ding doen en dat is heerlijk genieten van alles wat je ziet en meemaakt daar!
    Ik ga je in ieder geval volgen!
    Veel plezier en groetjes aan Roos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 27470

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 15 September 2014

China en Dubai

11 September 2013 - 06 November 2013

Zuid-Oost Azie

09 December 2012 - 31 Mei 2013

Backpacken door Afrika, India en Japan!

Landen bezocht: