The end of the road........................trip - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu The end of the road........................trip - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu

The end of the road........................trip

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

28 December 2012 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Alweer de laatste update vanuit Zuid Afrika. Morgen vertrekken we richting Maputo, de hoofdstad van Mozambique, om daar oud en nieuw te vieren. Het laatste verslag eindigde in Grahamstown waar we een tussenstop hadden gemaakt opweg naar Lubanzi (in de buurt van Coffee bay). Ik heb toen geloof ik geschreven dat het allemaal nog best op Europa leek en nog niet zo heel erg Afrika…nou ik had het nog niet geschreven of dat veranderde allemaal haha. We redden Grahamstown uit en zowel de steden/dorpen en het landschap veranderden. Het platteland bezaaid met hutjes en de stadjes waar we doorheen redden waren best een grote chaos, ik kan het niet zo goed beschrijven, dat moet je zien denk ik. Maar iig heel druk op straat, allemaal straat kraampjes en ook vooral veel rotzooi eigenlijk. Maar gelukkig reden we daar alleen door heen. Het landschap buiten de steden was trouwens wel heel mooi en dus ook steeds meer echt Afrikaans. Uiteindelijk kwamen we aan in Lubanzi…of nouja we moesten onze super Toyota een paar kilometer voor de backpackers parkeren want er liep alleen een onverharde weg naar de Wild Lubanzi backpackers en dat kon ons autootje niet aan. Dus werden we daar opgepikt door iemand van de backpackers. De weg was echt een avontuur, daar heb je wel een 4 by 4 voor nodig haha. Onderweg nog wat locale lifters meegenomen die gewoon achter op de auto sprongen en er dan bij een hutje verderop weer afsprongen. Is best pittig om daar te lopen namelijk met al die Bergen. Uitendelijk kwamen we bij de BP, die op een super mooie lokatie op de heuvel naast het water en het strand lag. Helaas was het bewolkt toen we ‘s avonds aankwamen maar gelukkig kwam daar de volgende ochtend verandering in. We zijn ‘ s ochtends vertrokken op een hike naar ‘the hole in the wall’. Het was nog heel bewolkt en ik dacht dat we maar 2 tot 3 uur weg zouden zijn, dus ik had alleen mijn schouders en gezicht ingesmeerd met zonnebrand. Fatale fout! Want de zon kwam al snel te voorschijn en door het drukke wandelen en de prachtige omgeving vergeet je al snel dat de zon keihard brand. Maargoed we waren dus op een hele mooie maar ontzettend pittige hike…het was stijl heuvel af en op tussen de hutjes door. Uiteindelijk kwamen we na zo’n twee en half uur aan bij wat ze daar ‘the hole in the wall’ noemen. The hole zelf stelt opzich niet zo heel veel voor (zie foto’s op facebook) maar de weg ernaartoe is super mooi en de hele omgeving om ‘the hole’ is ook echt onbeschrijfelijk mooi. Na daar lekker rond te hebben gekeken zijn we terug gelopen en na zo’n 5 uur waren we terug op het strandje naast de backpackers en behoorlijk bezweet…dus zijn we meteen maar het water ingedoken…echt heerlijk. Maar tegen de tijd dat we terug waren merkte ik al wel dat het goed mis was met mijn voeten en benen…dus die kleurden al snel ontzettend rood! Ik ben nog nooit zo erg verbrand en ga ook nooit meer zonder zonnebrand de deur uit haha. Maargoed ‘s avonds gingen we naar een dansoptreden van de locale bevolking kijken. Echt heel leuk om te zien en na een tijdje warden we ook uitgenodigd om zelf mee te doen. En dat deed iedereen lekker spontaan. Ik vond dat echt wel de gaafste ervaring tot nu toe…of iig het meest Afrikaans en ook leuk om te zien hoe de hutjes eruit zien en hoe de mensen daar leven, alhoewel ze daar wel in normale kleding enzo rondlopen en een paar mensen wel een auto bezitten was het toch wel heel anders en mooi. De volgende dag zijn we naar de Drakensbergen vertrokken. Helaas merkte ik dat mijn benen en voeten zo erg verbrand waren dat lopen echt pijnlijk was en mijn voeten ook opgezwollen waren dus eindelijk aangekomen in Drakensbergen heb ik het rustig aan gedaan. Roos is de dag erna wel op een dagtrip gegaan naar Lesotho dus dat heb ik helaas gemist. Maar ik had een heerlijk dagje voor mezelf en daar heb ik lekker gebruik van gemaakt :). Een paar dagen geleden zijn we doorgegaan naar Nelspruit, wat dicht bij het Kruger park ligt om eindelijk op mijn eerste safari te gaan. Dit was een pittige rit van zo’n 10 uur en het begon ‘s ochtends al met een lekke band dus dat koste ons ook nog eens een dik uur. Maargoed uiteindelijk waren we op weg en het was wel een hele mooie rit, op de 1 of andere maniers lijkt het rijden hier veel minder lang te duren en is het ook helemaal niet erg om lang te moeten rijden. Komt vast door het ontzettend mooie landschap. Achteraf hoorden we dat we door het meest onweersrijke gebied ter wereld zijn gekomen (moet ik nog maar even nazoeken). Want hier was echt heel veel bliksem en gedonder en op een gegeven momen redden we midden door een onweersbui…dit was wel echt even heel eng, links en rechts van ons sloeg de bliksem in en dan kunnen ze wel zeggen dat je in een auto veilig bent maar dat is toch echt wel eng. Maar uiteindelijk helemaal veilig in Nelspruit aangekomen. Hier konden we gelukkig bij Funky monkey bakcpackers terecht die eigenlijk dicht was voor de kerst. Maar we waren meer dan welkom en mochten ook nog mee doen met de braai. Dus het was er bij aankomst vol met ‘ vrienden’ van de backpackers i.p.v. backpackers zelf dus dat was wel grappig. We zijn echt superdankbaar dat we zomaar mochten blijven tijdens de kerst en de backpackers organsieerd ook hun eigen safari’s, ze hebben een eigen guide, safari wagen en zelfs hun eigen lodge direct naast het kruger park. En ook al deden ze eigenlijk geen bookings we mochten zomaar alsnog op safari tijdens de kerstdagen want de guide was toch wel vrij en die vond het niet erg om in het Kurger park te zijn tijdens kerst. Dus toen hadden we zomaar super de lux ons eigen prive (want alleen wij twee waren er) kerst safari geregeld . Echt super gaaf en de volgende middag vertrokken we dan ook richting Kruger park…maar dit verhaaltje moet ik in Mozambique maar even af typen want het internet café gaat nu helaas dicht…hopelijk lukt dit nog voor oud en nieuw en zo niet dan wil ik iedereen alvast een hele fijne jaarwisseling wensen en al het goeds voor 2013!!!
En lavst bedankt voor alle reacties hier en alle mailtes, appjes en facebook berichtjes van iedereen. Ik vind het heel leuk om van jullie allemaal te horen! :) Dat doet me veel goed want af en toe is er wel een beetje heimwee hoor ;). Tot snel! liefs

  • 28 December 2012 - 21:40

    Martijn:

    Wat een mooie ervaringen allemaal Anneke. En wat een prachtige foto's uit het Kruger park, Wijmke liet ze net zien. Welk dier heb je niet gezien? Zo veel dieren daar! :-)
    Jij ook alvast een goede jaarwisseling. Ik hoop dat jullie een leuk oud en nieuw hebben in Mozambique! Tot het volgende verhaal, in 2013.

  • 28 December 2012 - 22:23

    Rianne:

    Hoi lieve nichtje!!!
    Thanks weer voor je update. Die update van het Krugerpark komt vanzelf. Ga vooral plezier hebben; das veel belangrijker!!
    Spreek je snel weer!
    Veel liefs Rianne

  • 29 December 2012 - 19:14

    Marloes:

    Hoi Anneke!
    Wat een leuk verhaal weer! En op kerst met safari,wat geweldig!
    Hopelijk zijn jullie inmiddels goed aangekomen in Mozambique, ben heel benieuwd hoe het daar is!
    Alvast een hele fijne jaarwisseling :-)!
    Liefs Marloes

  • 29 December 2012 - 22:07

    Loes:

    Hey lieve an,

    Foto's zien er super uit! en goed in blijven smeren!!!!
    bedankt voor je felicitatie!!!
    en ja ik was al zwanger toen je hier was... moest ook even mijn tranen inslikken toen ik afscheid van je moest nemen (lang leve hormonen) hahaha

    Ik hou je op de hoogte van alle nieuwtjes! In ieder geval waren de opa's en oma's blij met het nieuws....
    geniet nog lekker en groetjes aan Roos.

    Liefs ons

  • 29 December 2012 - 22:47

    Els:

    Hoi Anneke, Mooie fotos , je bent echt wel in een dierentuin beland, helemaal jou passie...!!! Zie wel aan de fotos dat je nu helemaal op dreef bent, zwemmen, paardrijden, bergbeklimmen, en cultuur proeven...nou wat wil je nog meer...!! Dat is pas avondtuur, geweldig..!!!! Het gaat je goed af, en ben blij om dat te zien. En wel blijven smeren, want zon en water, dat gaat wel 3 keer zo hard. Mozambigue zal jullie volgende stop wel zijn, lees ik uit je verhaal. Dus al heel wat (km) afgereden...zooo. Alvast een goede jaar wisseling, en een gezond 2013 gewenst... psst proost...... groetjes Els en Dick...............

  • 30 December 2012 - 19:02

    Lidy:

    Hoi nichtje,
    Mooie fotos en weer een heel verhaal. nog veel plezier.
    Groetjes,
    Lidy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 27415

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 15 September 2014

China en Dubai

11 September 2013 - 06 November 2013

Zuid-Oost Azie

09 December 2012 - 31 Mei 2013

Backpacken door Afrika, India en Japan!

Landen bezocht: