Running out of time and I'm only halfway! - Reisverslag uit Delhi, India van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu Running out of time and I'm only halfway! - Reisverslag uit Delhi, India van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu

Running out of time and I'm only halfway!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

05 Maart 2013 | India, Delhi

Mijn vorige blog was nog niet compleet. Het internetcafe ging veel te vroeg dicht, tja de moeilijkheden waar je als reiziger al niet mee te maken krijgt ...dus bij deze het vervolg!

Nu ik halverwege mijn reis ben merk ik dat de tijd in een keer veel sneller gaat. Waar we in Afrika nog zeeen van tijd leken te hebben, zie ik nu al op tegen het moment dat Roos en ik afscheid moeten nemen en we alleen verder gaan. En dat moment nadert snel want over 4 weken vlieg ik al naar Japan! Maar ook met nog 2 maanden Japan voelt de reis nu nog maar kort. Maargoed des te meer reden om ervan te genieten! :)

Nu we al een tijdje in India zijn merk ik dat ik vaak India met Afrika vergelijk en ook veel mensen die we tegenkomen vragen vaak hoe Afrika is in vergelijking met hier. Nou valt dit natuurlijk absoluut niet te vergelijken al is dat alleen maar omdat Afrika een heel continent is en India een land, maargoed generalisatie is soms nodig om dingen op een rijtje te zetten dus je ontkomt er niet aan. Toen ik in Afrika was heb ik het vaak moeilijk gehad omdat ik toch wel moest wennen aan het reizen en alles wat erbij komt kijken. Daar komt bij dat, zoals ik al eerder heb gezegd, het vervoer in Afrika heel moeilijk is en dat is nou net een punt waar ik het extra moeilijk mee heb. Ik heb Afrika (met Afrika bedoel ik Mozambique, Malawi en Tanzania, want zuid afrika is in alles een verhaal apart omdat het veel westerser is dan de rest) dan ook regelmatig vervloekt. Maar nu ik er op terug kijk is het vervoer het enige wat mij zou tegenhouden om weer terug te gaan, want het is er prachtig en de mensen heel aardig. Roos heeft het er ook regelmatig over dat ze graag in Tanzania zou wonen en daardoor heb ik mezelf afgevraagd of ik dat ook zou kunnen. In de eerste instantie dacht ik van niet, maar ik denk nu dat ik prima in Afrika (Tanzania) zou kunnen wonen, zolang ik maar mijn eigen vervoer heb.

In India daarentegen zou ik nooit kunnen wonen, ik zou er gillend gek worden denk ik. We zijn hier nu drie weken en ik heb al vaak met verbazing en veel vraagtekens staan kijken naar de gang van zaken hier. Zo vind ik de indiers over het algemeen (in dit stuk ga ik even alles generaliseren) erg onbeschoft en hebben ze weinig respect voor je privacy. Om een paar voorbeelden te geven: ze kruipen zonder pardon voor in de rij en als je er wat van zegt word je vaak compleet genegeerd; ze moeten perse met zijn allen tegelijk in en uit de bus/trein/vleigtuig etc geduld heeft niemand van gehoord, het toeteren in het vekeer is contstant en meestal zonder goede reden (tja geen geduld) en als voetganger sta je onderaan de hierarchie dus moet je heel goed uit je doppen kijken want je wordt zonder pardon omver gereden; je word ongegeneerd aangegaapt/aangestaart/uitgecheckt en constant maken ze (vooral jonge mannen) zonder te vragen foto's of video's van je; er wordt constant geroggelt en gespuugd op straat (mind you step) en vuilnis wordt overal op straat of uit de trein/bus gegooid. De vervuiling is hier dan ook heel ernstig, veel erger dan in Afrika. In Afrika (niet in Zuid Afrika) ligt er ook veel vuilnis op straat en bekommeren mensen zich hier ook echt niet om, maar in India zijn er relatief gezien zo veel meer mensen die, doordat India veel 'westerser' is, veel meer comsumeren dat de vervuiling veel en veel ernstiger is. Dit is echt heel verontrustend en zo jammer van het land. Het verschil tussen arm en rijk is in India ook heel erg duidelijk te zien en het verschil tussen de bevolkingslagen enorm. Villawijken liggen naast krottenwijken, zwervers liggen overal en nergergens op straat (vaak niet duidelijk of ze nog leven) en de koeien, ook al zijn ze heilig, 'grazen' de vuilnisbelten af op zoek naar iets te eten.
Oke na dit alles zou je je misschien kunnen afvragen waarom je uberhaupt in India zou willen zijn, maar er zitten natuurlijk twee kanten aan alle verhalen (en ik heb dit soort dingen nu niet voor afrika op papier gezet maar ook daar is een enorme keerzijde aan de maatschappij natuurlijk). India is een prachtig land met vele gezichten en de grote meerderheid van de mensen (vooral als ze niet wat van je willen als toerist) zijn heel aardig en behulpzaam. Zo kregen we gisteren in de trein nog zomaar een kopje thee aangeboden door een Indisch gezin. En wat ik elke keer weer fascinerend vind is het optimisme en de vrolijkheid van de Indiers, ook als ze op straat leven. Zo kwamen we drie dagen geleden per ongeluk in een krottenwijk terecht op weg naar de moskee. We werden zoals altijd aangegaapt al was het dit keer waarschijnlijk omdat ze zich afvroegen wat we in godsnaam daar deden en terecht. Maar een straathond was het ook niet helemaal eens met mijn aanwezigheid en begon tegen mij te grommen en me te achtervolgen, een oud indiaas omaatje zag het gebeuren en joeg de hond weg, waarna ze me een grote tandenloze glimlach bood en gebaarde dat ik verder kon lopen. En al wordt je soms dus heel moe van de negatievere aspecten en is het soms moeilijk om vriendelijk te blijven als de honderdste persoon komt bedelen, je wat wil verkopen of met je op de foto wil, dit is maar een klein gedeelte en de rest van India (natuur/architectuur/cultuur) maakt dit meer dan goed!

En dan zijn er ook nog de altijd fascinerende culturele dingen als de prachtige outfits die hier nog steeds door iedereen worden gedragen. Ik denk dat India een van de enige landen is waar het grootste gedeelte van de bevolking nog altijd in traditionele kleding loopt. Natuurlijk DE headwobble, want je kan je niet voorstellen hoe verwarrend dit is tot je er dagelijks mee te maken krijgt, maar inmiddels ben ik erachter dat dit bijna altijd een ja betekend. En kleurrijk is India ook letterlijk,met al zijn verschillende religies en bijbehorende (vaak uberkitch) kerken, moskeeen, kappeltjes, altaren, festivals en parades. En India is als reisland toch een stukje makkelijker dan afrika omdat het nou eenmaal veel westerser is en het uitvoerige openbaar vervoer het rondreizen een eitje maakt. To sum up: India is als land veel westerser maar de cultuur staat veel verder van die van ons af. Afrika daarentegen is een stuk minder ontwikkeld maar de cultuur is veel makkelijker te snappen en sluit voor mijn gevoel veel beter aan bij onze eigen cultuur (veel vrijer/relaxter en minder gebonden aan culturele/religieuse regels).

Dan nog even een korte update over de afgelopen dagen, want we zijn dus van het zuiden naar het noorden gegaan en zijn nu drie dagen in Delhi en boy is dat verschil te merken. Het is hier een stuk drukker, het verkeer veel hectischer, de mensen minder aardig (die wat van je willen als toerist dan want de rest is nog steeds heel aardig) en de armoede veel aanweziger. Wij zitten hier in een toeristische wijk dicht bij het centraal station maar zelfs dit is anders dan al het andere tot nu toe. De hotels lijken hier als paddestoelen uit de grond te schieten, met luxe en budget (lees shabby) naast elkaar. Hetzelfde geldt voor het eten, luxe restaurants naast straatstalletjes en de toeristen tussen de daklozen en straathonden en dat allemaal in dezelfde straat. De eerste dag in Delhi zijn we samen met twee Nederlandse jongens naar de main bazaars van Old Delhi gegaan. Dit is het oude en arme gedeelte van Delhi. We hadden al gehoord dat dit nogal overweldigend kon zijn. De weg ernaatoe was al bezaaid met daklozen, bedelaars en magere koeien die op plastic zakken stonden te kauwen en het werd steeds drukker. In de straat van de bazaar word van alles verkocht en is het ontzettend druk, koninginnedag is er niets bij! Het was heel fascinerend om dit allemaal te zien en er zelf midden in te lopen. Als je mij hier drie maanden geleden had neergezet weet ik zeker dat ik helemaal overweldigd zou zijn maar inmiddels kan ik hier echt van genieten (of noem het gefascineerd zijn) want het klinkt misschien raar als je daar midden in een arme wijk van Delhi loopt, maar ook armoede went en je realiseerd je dat dit voor deze mensen de dagelijkse gang van zaken is (dat neemt niet weg dat je niet zou willen dat je iedereen kon helpen maar dat kan nou eenmaal niet). Aan het einde van de dag echter was er nog wel een minder fijne ervaring. We wisten al dat het beeld van veel indiers over touristen (witte meisjes specifiek) niet zo best is omdat dit vaak is gebasseerd op het media beeld waarin ze schaars gekleed gaan en vaak met elke man het bed in duiken. Dus toen we later op de dag in een ander gedeelte van Old Delhi liepen merkten roos en ik al een paar keer een hand langs onze kont. Nou denk je de eerste twee keer nog dat dit door de drukte komt, maar al snel hadden Roos en ik door dat dit met opzet was. Geen fijne gewaarwording en blijkbaar denken deze Indiers (we hebben het nog niet eerder meegemaakt en daarna ook niet meer gelukkig) dat ze dit zomaar mogen maken bij westerse meisjes. Dus toen het voor een vierde keer gebeurde was Roos gelukkig snel genoeg en pakte de man bij zijn arm en heeft hem heel duidelijk gezegd dat dit niet de bedoeling is, toevallig was er op dat moment een politieagent in de buurt die dit zag en vervolgens heel boos werd op de man en hem een klap in het gezicht gaf. Goed na dit tafereel waren we dus wel echt klaar met Old Delhi en zijn we naar New Delhi gegaan (het rijkere deel van Delhi) om wat te eten.

De dag erna (gisteren) zijn we naar Agra gegaan om de Taj Mahal te bezoeken. We hebben eerst Agra Fort bezocht, een groot complex met allemaal verschillende paleisen en tuinen waar we heerlijk rond hebben kunnen wandelen. In de middag zijn we naar de Taj Mahal gegaan. Dit voelde eigenlijk wel als het (architecturische) hoogtepunt van de reis. Ik was bang dat het daardoor tegen ging vallen, maar niets was gelukkig minder waar. De Taj Mahal is heel indrukkwekkend en heel mooi, ik kan er niet veel anders van maken :). Het enige puntje was dat ik me een beetje afvroeg wat een grotere atractie was...wij of de Taj Mahal? Want we hebben nog nergens in India zoveel aandacht gekregen als daar (elke indiers had hier natuurlijk ook zijn camera al parraat dus tja). Constant wilden er Indiers met ons op de foto en we konden nergens even rustig staan en kijken. Ow en als ze het al vroegen want we werden ook constant gewoon zonder pardon op de foto of video gezet, frustrerend, maar je moet er ook wel weer heel hard om lachen. Op een gegeven moment ben ik ze er maar op gaan wijzen dat de main attraction toch de Taj Mahal moest zijn. Dit was dus weer een hele ervaring, maar al met al een heerlijke dag gehad! Vandaag zijn we nog een dagje in Delhi, maar morgenmiddag vertrekken we met de trein naar Jaipur, ten westen van hier, voor een rondje Rajasthan!

  • 05 Maart 2013 - 18:50

    Marloes:

    Hee anneke!
    Time flies when you're having fun :)!
    leuk om weer een update te lezen en mn culturele kennis weer een beetje bij te spijkeren!
    Geniet van alle mooie ervaringen daar!
    Liefs

  • 11 Maart 2013 - 08:59

    Els:

    Hoi Anneke, Geweldige plaatjes zeer kleurrijk ik blijf genieten van alles. Wat een cultuurervaring zul je opdoen en dan ben je er nog niet, want je bent nog heel wat van plan, lees ik......Geniet van alles.....Ben benieuwd wat je straks weer schrijft...en de plaatjes wat er zoal bij hoort.......Pas goed op je zelf,en de groetjes aan Roos......Veel reis plezier.....Groetjes Tante Els......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 27420

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 15 September 2014

China en Dubai

11 September 2013 - 06 November 2013

Zuid-Oost Azie

09 December 2012 - 31 Mei 2013

Backpacken door Afrika, India en Japan!

Landen bezocht: