From south to north - Reisverslag uit Kochi, India van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu From south to north - Reisverslag uit Kochi, India van Anneke Aalderink - WaarBenJij.nu

From south to north

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

02 Maart 2013 | India, Kochi

We zijn vorige week dus met de nachttrein van Hampi naar Bangalore gegaan. De reis verliep voorspoedig alleen kwamen we om half 5 snachts al aan in Bangalore waardoor we eerst nog wat chai’s hebben weggedronken voordat we konden inchecken bij ons hotel. We hadden een mooi hotel gevonden dicht bij het treinstation, wat heel fijn was want de volgende ochtend zouden we om 6 uur alweer vertrekken met de trein naar Ernakaulum. We hadden een mooie lange dag over in Bangalore en hebben die besteed aan de stad verkennen en (hoe kan het ook anders in een stad) shoppen en hebben ons dus prima vermaakt. Bangalore is een hele westerse stad, de IT hoofdstad van India, waar veel hoog opgeleide rijke indiers wonen en dat was wel te merken aan het centrum. Het verkeer was er echter wel echt chaos waardoor het oversteken van de straat een hele opgave werd haha.

De volgende ochtend vertrokken we dus heel vroeg met de trein van Banglore naar Ernakaulum. Het was een lange rit, ongeveer 13 uur en toen we erachter kwamen dat we niet in de zitklasse zaten die we hadden verwacht, maar met zijn 3en opgepropt op een keihard bankje en een wc lucht die niet te harden was, was het toch wel even slikken, maarja je hebt niet zoveel keuze. Daar stond tegenover dat blijkbaar de hele middenklasse indiers toch ook in die klasse reist (volgens mij was de hele trein praktisch dezelfde klasse dus er was ook niet zo veel te kiezen) waardoor ze allemaal goed engels konden en we leuk hebben zitten praten met onze medepassagiers. Er zat ook een Indische mechanical engineer student naast ons dus het was heel interessant om te weten hoe het studeren hier werkt. Al met al verliep de reis gelukkig voorspoedig en kwamen we rond 5 uur aan in Ernakaulum. We wilden echter niet hier overnachten, maar in Fort Kochi, ongeveer een uur verderop met de bus. Een jongen in de trein moest ook onze richting op en was zo vriendelijk om ons mee te nemen naar de bus, dus binnen anderhalf uur waren we al op onze plek van bestemming. Fort Kochi is echt een toeristische plek, niet alleen bakcpackers, maar ook veel ouderen en gezinnen verblijven hier omdat het hier voor Indiase begrippen heel rustig is en bijna een mediteraans vakantiedorp gevoel heeft. Sowieso staat de provincie Kerala (waar fort Kochi dus in ligt) bekend om de meer laid back attitude, westerse maatstafen en het grote percentage hoger opgeleiden. Na een paar dagen in Kochi door te hebben gebracht zijn we twee dagen naar Munnar geweest. Dit ligt in de bergen midden tussen in theeplantages. Het landschap is echt prachtig en het was heel fijn om weer echt in de natuur te zijn en vooral de heerlijk schone berglucht op de snuiven. Na twee dagen gingen we helaas al weer terug naar Kochi waar we nog een dagtour hebben gedaan naar de “backwaters‘.

Inmiddels zit onze tijd in het zuiden van India er al op, want morgen vliegen we van Kochi naar Delhi. We hebben tot nu toe nog niet veel positiefs gehoord over het noorden. We horen dat het daar nog veel vervuilder is (want India en dus ook hier in het zuiden is wel echt heel vervuild), dat de mensen er minder vriendelijk zijn en het er een stuk minder relaxed is. Ik moet ook zeggen dat ik tot nu toe nog steeds helemaal positief ben over (zuidelijk) India. Ik kan veel opmerkelijke dingen zeggen over India en de cultuur en het is hier soms ook echt een omgekeerde wereld, maar ik heb nog niet echt iets negatiefs meegemaakt, nouja behalve de vervuiling dan natuurlijk. Ik heb daardoor ook wel het gevoel dat wij het Indie van de ‘verhalen‘ nog niet hebben meegemaakt, de haat liefde verhouding die veel mensen beschrijven, dus ik ben heel beniewd of we dat in het Noorden wel gaan meemaken. Of is het gewoon dat India in vergelijking met Afrika een stuk makkelijker is qua reizen? Want Afrika is prachtig en ik zou er heel graag weer naar terug gaan, maar het rondreizen in het algemeen viel mij daar zwaar. India is een heel stuk westerser, veel meer toeristen en veel makkelijker te bereizen.

Na alle ‘negatieve‘ verhalen is het inmiddels wel moeilijk om niet een beetje op te zien tegen het Noorden. Tegelijkertijd ben ik ook heel benieuwd wat ons daar te wachten staat, het lijkt hier bijna allemaal te makkelijk dus ik zou juist wel graag wat van dat ‘andere‘ India meemaken. En mochten we het nou echt niet leuk vinden dat kunnen we altijd nog eerder naar Nepal vertrekken!